nuff said

Wednesday, 21 May 2014

Indahnya sunnah Rasulullah saw

Assalamualaikum wbt..
 
Dalam istilah Sunah Waljamaah, menurut para ahli hadis, Sunnah adalah segala sesuatu yang diriwayatkan oleh Rasulullah SAW yang merupakan perkataan, perbuatan, ketetapan, peribadi, akhlak, mahupun perilaku, baik sebelum mahupun sesudah dilantik menjadi Rasul.* Dalam hal ini, pengertian Sunnah menurut mereka adalah sama dengan hadis (Mushtafa as-Sibai, "As Sunnah wa Makanatuha Fit-Tasyri'il Islami"). 

".................Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku." - wasiat terakhir Rasulullah SAW
 
Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat…. (Ahzab:21)













Tuesday, 20 May 2014

Adakah anda Malaysian sejati? take this quiz!!!


Assalamualaikum semua..
mai amek kuiz ni sat... nak tgk hangpa semua ni btoi ka org malaysia sejati... :P

amek pen dan kertas and check it out~~!!! no cheating pleaseee~

1. Berapakah nilai satu kupang? 
2. Dimanakah tempat yang sering dijadikan pilihan untuk foto perkhawinan di Taiping? 
3. Dialek apakah ini Apo Nak Di Kato?
4. Namakan sekurang-kurangnya 5 jenis roti canai.
5. Apakah persamaan tuak dan tapai? 

6. Namakan sos yang diperbuat drpd campuran ikan dan udang yg digemari oleh org kelantan.
7. Apakah maksud pi mai pi mai tang tu?
8. Buah ini terkenal di Ipoh.
9. Berapa panjangkah sari? 

10. Rancangan apakah yang akan dikeudarakan di TV setiap jam 8 malam? 
11. Nama maskot KL Commonwealth Games 1998 ?
12. Ketika mengisi borang, jika anda bukanlah Malay, Chinese atau Indian, anda adalah...?
13. Nama bendera kebangsaan. 

14. Apakah dimaksudkan dengan sky juice? 
15. adakah anda sering menghabiskan kata2 anda dengan "lah"?
16. Pernah tak teringin makan nasi lemak pukul 3 pagi?
17. Adakah anda percaya dgn cerita hantu di Karak Highway ?
18. Pernahkan anda menonton perlawanan bola di Mamak?
19. Pernahkan anda meletakkan tomato sos ke atas nasi goreng?
20.Adakah anda tahu maksud “lepak/ngam/gostan"?
21. Adakah anda panggil waiter dengan panggilan "boss"?


*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

*
*
Jawapan

1. 10 sen
2. Lake Gardens
3. Negri Sembilan
4. Roti bom, roti pisang, roti planta, roti telur, roti sardin,roti telur,roti bawang
5. beras.
6. Budu
7. Tak kemana-mana, disitu juga
8. Limau Bali 

9. 4-9 meter 
10. Berita
11. Wira
12. Other" or Lain-lain
13. Jalur Gemilang
14. Plain water

Soalan 15 hingga 21 = 1 point untuk setiap jawapan YA

Anda adalah

15-21 points = Ultra Malaysian, you deserve a Datukship! RESPECT!!


8-14 points = Common Malaysian, Focus! Focus!


4-7 points = Part-Time Malaysian, Go drink at a mamak and practice?


0-3 points = Malaysian Celup!! :P

Bugima punya ASTRO


Bismillahirahmanirahim..

Assalamualaikum semua and selamat pagi..

Boleh tak kalau hari ni nak meluahkan segala kekecewaan yg terbuku didalam dada ini.. chewahh~

Well.. seriusly.. sy rasa kalau u all sudi membaca luahan hati sy ni , mesti u all pun turut terkesan.

16th May 2014, Jumaat


Wyre signal decoder tercabut

17th May 2014, Sabtu

9 pagi

Telefon Customer Service Astro maklumkan kerosakan.

Cik Farhana mengatakan bahawa dalam tempoh 48 hours pihak mereka akan datang ke rumah untuk tindakan lanjut.

18th May 2014, Ahad

12 tengahari

Telefon lagi sekali pihak customer service, katanya jika technician mereka datang. Mereka akan menelefon customer dulu untuk set appointment. Tapi sehingga saat tersebut, tiada sebarang feedback drpd mereka.

Kami menyatakan ingin membawa decoder tersebut ke kedai untuk membaikinya sendiri.

Tapi katanya, tidak boleh. Mesti tunggu technician Astro juga sebab hanya pihak mereka boleh rectify the problem.

19th May 2014, Isnin

9 pagi (Cukup 48 hours)

Saya telefon lagi dan bercakap dengan Eva, wakil customer service.

Perbualan kami lebih kurang macam ni.

Saya : Salam, nama saya Ain, No report ******* , any update?

Eva : Selamat pagi, kalau ikut record ni, technician akan datang hari ni pukul 3.30pm.

Saya : kenapa 3.30 petang? U all promise within 48 hours. Ni dah lebih 48 hours.

Eva : maaf cik, tapi ini yang dinyatakan oleh pihak technician.

Saya : ok. Fine. Thanks.

*hang up.

4.22pm

Masih tiada kelibat orang Astro. Saya menghubungi customer service lagi sekali dan bercakap dengan Syuhadah.

Bla..bla..bla..

Syuhadah : Maaf diatas kelewatan, sebab kami kekurangan kakitangan.

Saya : itu bukan masalah saya. Jika awak dah tahu mmg kurang kakitangan dalam bahagian technician, you should never promised customer that you will rectify the issue within 48 hours.

Syuhadah : saya faham cik, cik boleh hantar ke kedai tetapi mereka akan caj untuk service tersebut.

Saya : what? Hari tu cik Farhana kata tak boleh hantar kedai. Now you said boleh hantar plak? Kalau saya tahu daripada awal, hari sabtu lagi sy dh hntar kedai. Bcoz forever nak tunggu your technician.

Syuhadah : sebenarnya boleh je hantar.. tapi saya sarankan cik tunggu je technician kami.

Saya : kalau pukul 5 petang ni dia tak dtg jugak mcm ne? perlu saya call lagi ke?

Syuhadah : tak perlu call, kami akan follow up and update cik sendiri.

*hang up.

6 petang

Technician call saya.

Technician : Maaf cik Ain, saya tak dapat datang hari ni. Sebab masalah itu diluar bidang saya. Itu bahagian installer.

Saya : Jadi? Saya nk buat apa sekarang? Nak tunggu installer pulak ke?

Technician : cik kene telefon Customer service lagi sekali, beritahu mereka apa yg sy bgtahu cik ni.

Saya : saya nak kena call customer svice lagi?? Bukan awk yg patut  maklum pada mereka?

Technician : cik kene call mereka.. bagitahu mereka.

*hang up.

6.15pm

Saya google kat Mudah service repair decoder Astro.

Dapatlah abg ni orang kajang bernama Raimi.

Buat appointment ngan dia malam tu jugak.

8 malam

Astro decoder saya fixed and boleh tgk TV dah. 


*imagine how rude,bad,frustrating,sickening service we get from ASTRO.

*bila bayar lambat, memekak tepon suh byr.

*bile time service, slow yang amat!

*very – very bad service

*thanks for nothing ASTRO

Monday, 19 May 2014

Giveaway : Warna Tema Baju Raya

Assalamualaikum semua~

jom berteka-teki pagi2 ni..

teka teki warna tema baju raya keluarga MimiAzirah ^__^

sapa2 nak join meh tekan image kat bawah ni...

http://coratcoretpinkummi.blogspot.com/2014/05/giveaway-warna-tema-baju-raya.html

Jawapan saya : Warna tema baju raya keluarga akak tahun ni adalah PURPLE~~!!! hehehe..


Bagi yang ingin turut menyertai , syarat syaratnya senang aje :

1) mestilah blogger Malaysia sahaja
2) teka warna tema baju raya saya sekeluarga untuk tahun nih
3) tinggalkan jawapan dan url blog di kotak komen entry tersebut
4) giveaway nih bermula dari 19 Mei (0800hrs) - 20 Mei 2014 (0800hrs)
5) senarai peserta saya akan keluarkan pada 22 Mei
6) pemenang saya akan umumkan pada 23 Mei
 
Pemilihan pemenang

1) dua orang pemenang dicari.
2) pemenang ditentukan berdasarkan siapa yang jawab paling tepat dan paling pantas.
3) hadiah akan ditambah untuk peneka yang tepat (selain drp dua pemenang di atas)..seramai 5 orang pemenang tambahan dicari.sekiranya lebih cabutan undi akan dibuat.

Hadiah peserta yang bagi jawapan tepat dan terpantas :-

1 - Shawl/Tudung + Bedak Sejuk Azza's Cold Powder + Purse+ Keychain (Langkawi)
2 - Shawl/Tudung + Buku nota kecik (Kelantan) + 1 sachet Fibercell Avon

Pemenang tambahan - kerongsang
 
"Good Luck to all"
 



perang minyak di dapur

Assalamualaikum and selamat pagi semua..

semoga semua dalam kesihatan yg baik dan minda yg positive ^___^

cuba tgk gambar kat bawah ni..

jangan taknak ngaku ye.. sy percaya ramai yg masih mcm ni lagi kat dapur kan??

hehehe... well.. saya kadang2 je lah mcm ni..

lebih2 lagi kalau goreng ikan sardin , ubi kentang dan ayam goreng..

dah macam berperang kat dapur..